>

Because I am a girl knock-out op MTV

Na meerdere succesvolle samenwerkingen werd MTV ook dit jaar gevraagd om een impactvolle en vernieuwende campagne te ontwikkelen die Plan Nederland met het merk Because I am a Girl op de kaart zet en die haakjes biedt voor free publicity en social media. ‘Violance against Girls’ was het thema dat MTV meekreeg bij de briefing. Een thema waar veel projecten van Plan Nederland onder vallen. De doelstelling was dat alle Nederlandse jongeren weten dat Plan Nederland met Because I am a Girl vecht voor meiden in ontwikkelingslanden en zich inzet voor meerdere projecten.

De case

Vier sterke, bekende meiden gaan de boksring in. Zarayda Groenhart, Vivienne van den Assem, Jasmine Sendar en Laura Ponticorvo vangen letterlijk en figuurlijk klappen op voor meisjes in ontwikkelingslanden, die dagelijks een gevecht moeten leveren tegen onrecht. Elke ambassidrice strijdt voor haar eigen thema (seksuele uitbuiting, geweld in en om school, huisslavinnen en kindhuwelijk). In een serie van vier afleveringen worden de bekende Nederlandse vrouwen tijdens hun zware fysieke en emotionele voorbereiding op de bokswedstrijden gevolgd, verdiepen zij zich in het onrecht dat meisjes in ontwikkelingslanden wordt aangedaan en vertellen zij over de barrières waar zij in hun eigen leven mee te maken hebben. Na deze intense voorbereiding waren de vier meiden klaar om de boksring in te gaan. Op 11 oktober, Wereldmeisjesdag, vindt de grote boksfinale plaats in Hotel Arena in Amsterdam. Via een Facebook applicatie kan de doelgroep laten zien dat zij vinden dat geweld tegen meisjes moet stoppen. Door te stemmen voor welke ambassadrice je bent en je foto te uploaden, laat je zien dat je ook een vuist maakt tegen geweld. Daarbij maak je hiermee kans op exclusieve kaarten voor de boksfinale op Wereld Meisjesdag. Natuurlijk is er op deze applicatie ook achtergrondinformatie te vinden, bijvoorbeeld over de ambassadrices en de projecten.

De campagne

Het bereik

MTV produceerde een TV spot om alle jongeren te laten weten dat we gaan vechten voor meiden in ontwikkelingslanden. Ook ontwikkelde we met elke ambassadrice een eigen tag-on waarin we laten zien voor welk project zij vecht en die de applicatie op Facebook aanjaagt. Natuurlijk wordt de Facebook applicatie ook aangejaagd middels verschillende traffic drivers.

Door deze 360° campagne wordt de doelgroep bewust gemaakt dat Plan Nederland – Because I Am A Girl zich vecht voor meiden in ontwikkelingslanden en hierbij zich voor meerdere projecten inzet. De bokswedstrijden tussen vier bekende meiden, zorgen voor veel free publicitie. Zo was de campagne te zien in het programma RTL Late Night, Shownieuws, Telegraaf en verschillende online nieuwssites.

Meer cases

Iglo roerbak sensatie

Volkswagen verhoogt merksympathie met trip down memorylane

Bart leert vissen