Comedy: de sterkste social fuel

Comedy: de sterkste social fuel

Comedy als genre groeit. Dit wordt bewezen door de expansie van een merk als Comedy Central, dat via 24 kanalen 230 miljoen huishoudens wereldwijd bereikt. Welke factoren liggen ten grondslag aan dit succes?

Comedy Across Borders
Comedy Across Borders heet het online onderzoek onder ruim 6.000 internationale Comedy Central-kijkers tussen de 18 en 34 jaar. Wat is de rol van humor in hun leven? Uit de studie bleek ondermeer dat naast entertainment en afleiding, sociale verbinding en ‘aan het denken gezet worden’ voor de respondenten de belangrijkste drivers zijn om comedy te consumeren. VIACOM bracht de uitkomsten in zeven thema’s naar buiten.

Comedy is overal
Comedy wint bij jongvolwassenen als genre van sport, muziek, politiek en gaming. Comedy is het meest geliefd en krijgt de meeste aandacht onder verschillende leeftijdsgroepen, seksen en culturen. Bereik en touchpoints nemen alleen maar toe.

Comedy is globalContent kent geen geografische grenzen meer. Comedy wordt steeds meer een toegankelijke, geintegreerde mix van diverse lokale en internationale content. Een goed voorbeeld is de Nederlandse New-Kidsserie die nog steeds verder reist over de wereld en inmiddels al in Rusland wordt uitgezonden.

Comedy vormt je identiteit
Comedy definieert onze persoonlijkheid. Het is overal ter wereld de belangrijkste, meest persoonlijke vorm van expressie. We laten zien wie we zijn door de komische content die we delen. Het is een bepalende factor in het aangaan van relaties.

Comedy verbindt mensen
Comedy verbindt. Vooral vrouwen willen dat humor mensen dichter bij elkaar brengt. Comedy brengt mensen snel in een comfort zone, het doorbreekt de sociale barriëre. Comedy verbindt niet alleen mensen, maar ook verschillende devices, zoals TV en social media.

Comedy is social fuel
Comedy is de nieuwe social currency. Gebruik van humor helpt bij het verwezenlijken van persoonlijke doelen. We gebruiken comedy om onszelf te profileren. En op social media resoneert niets zo goed als humoristische content.

Comedy is een escape
Mensen vergeten hun zorgen wanneer ze lachen. Het liefst ontspannen we passief voor de televisie, want zorgen ontvluchten en relaxen gaan hand in hand. Naast animaties worden sitcoms en drama het meest bekeken.

Comedy is empowering
Comedy zet aan het denken. Het verlegt grenzen en moedigt ons aan opnieuw na te denken over mens en maatschappij. Geen onderwerp is taboe. Die grensverleggende eigenschap van comedy heeft voor empowering van mensen gezorgd.

Wat betekent dit voor marketeers?
Merken moeten zich nog sterker realiseren dat humor ontzettend belangrijk is voor hun identiteit. Veel merken durfen het risico niet aan, omdat ze zich dan van een nog persoonlijkere kant moeten laten zien. Toch is het risico niet zo groot als merken denken. Uit dit onderzoek blijkt namelijk ook dat humor vrijwel altijd wordt gewaardeerd. Mensen praten erover. Social fuel is niet zomaar een losse kreet, maar een opportuniteit. Bij Comedy Central beschikken we over ontzettend sterke comedy, ga als adverteerder de integratie daarmee aan.

Zeven slotlessen voor marketeers

1. Comedy heeft een enorme aantrekkingskracht en trekt een groot publiek. Onderschat het genre niet
2. Televisie is het meest geliefde en meest effectieve medium voor comedy
3. Humor verbindt. Comedy is de nieuwe social currency
4. Mensen delen grappige content, en praten erover. De comedy-buzz reikt ver en gaat snel
5. Onderschat het publiek niet, daag ze uit en zet ze aan het denken. Slim en grappig gaan samen. Betrek het publiek bij je merk en laat ze co-creëren
6. Zeven op de tien mensen vindt humor een belangrijk onderdeel van een merk. Neem dit mee bij het definiëren van een brand image
7. Last but not least: maak mensen aan het lachen!

Wil je meer weten over dit onderzoek? Mail naar maartje.kreek@branddeli.nl.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience