De moderne man en tv

 ‘Me time’ ideaal moment om mannelijke tv-kijker te bereiken

In opdracht van BrandDeli heeft communicatieadviesbureau ZenithOptimedia onderzoek* gedaan naar het kijkgedrag van de Nederlandse Millennial-man (25-34 jaar). TV kijken blijkt voor deze specifieke kijker een perfect ‘Me time’-moment te zijn. Daarbij komt naar voren dat de man gedurende deze momenten een stuk aandachtiger TV kijkt, met name naar sport, een goede serie of een comedy.

Zie infographic ter ondersteuning

Ondanks dat er ook graag samen naar de TV wordt gekeken, blijkt 62% van de ondervraagden ook behoefte te hebben aan wat ‘Me time’ wanneer het op TV-kijken aankomt. Onder meer doordeweeks in de ochtend en in de late avond blijken goede momenten voor deze kijker om rustig en aandachtig naar zijn ideale TV-aanbod te kijken. Er wordt op maat en met name lineair gekeken naar favorieten zoals (misdaad)series, comedy’s en sportprogramma’s. Met het selectieve, maar brede zenderaanbod blijkt BrandDeli goed aan te sluiten op de specifieke interesses van mannelijk Nederland.

Reclames
Opmerkelijk is dat de Nederlandse man verschil ervaart tussen de reclameblokken van de verschillende TV-zenders in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek. De reclameblokken op de kleinere (thema)zenders worden als minder irritant gezien. Een aanzienlijk deel vindt namelijk dat de reclames op deze zenders beter zijn afgestemd op de persoonlijke interesses.

Daarnaast hebben kijkers het gevoel dat de kleinere (thema)zenders minder vaak reclame uitzenden en wordt er opgemerkt dat de reclameblokken korter zijn dan de reclameblokken op de brede TV-zenders.

Robbert Beerens, Director Marketing & Strategy BrandDeli: “Wij zien dat het TV-aanbod steeds breder wordt en verder diversifieert. De kijker bepaalt graag zelf wat hij wil zien en dat geldt ook voor de mannen in Nederland. Het huidige onderzoek bevestigt de mogelijkheden van onze zenders, die het lineair steeds beter doen ten opzichte van de traditionele grote Nederlandse zenders.”

Diana Ostermeijer, Research Manager ZenithOptimedia: “Als communicatieadviesbureau weten wij als geen ander hoe je de Millennial-man kunt bereiken. In het drastisch veranderende medialandschap weten wij nu wat de rol van TV is binnen de ‘Me time’-momenten van de moderne man. Door de hoge mate van aandacht tijdens ‘Me time’ wordt er feitelijk een kwalitatievere GRP gerealiseerd. De stap naar een nog kwalitatievere GRP is het bieden van gepersonaliseerde premium content, waardoor we ‘Me time’ nog waardevoller kunnen maken.”

* Voor het onderzoek werd in de eerste fase een online community opgezet waarin mannen hun ervaringen over TV-kijken konden uitwisselen. In de tweede fase volgde een kwantitatief onderzoek onder 519 mannen tussen de 25 en 34 jaar oud.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience