Doelgroep Millennials biedt potentie voor financiële adverteerders

Doelgroep Millennials biedt potentie voor financiële adverteerders

Dankzij de komst van nieuwe aanbieders en handige verhuisservices wordt het voor klanten steeds eenvoudiger om te switchen van bank. Toch zijn overstappers zeldzaam: 81% van de Nederlanders tussen de 20-49 jaar oud heeft momenteel nog steeds een relatie met de bank waar men van kinds af aan klant is. Wel wordt er vaak voor gekozen om naast de huidige bankrelatie nog een tweede of derde bankrelatie aan te gaan, wat kansen biedt voor financiële dienstverleners. Zo blijkt uit onderzoek van BrandDeli naar de finance-branche onder 650 mannen en vrouwen in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar.

Klant van morgen
Het onderzoek laat zien dat Nederlanders over het algemeen bewust omgaan met geld, goed op de hoogte zijn van hun eigen uitgavenpatroon en geld opzij zetten om te sparen. Dit geldt ook voor de Millennial-generatie (geboren vanaf omstreeks 1980) die op jonge leeftijd de consequenties van de economische crisis heeft ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren tussen 20-34 jaar vaker tevreden zijn over het geld dat ze overhouden (60%) dan de doelgroep 35-49 (48%), en zich bovendien minder zorgen maken over de toekomst (24%) dan de oudere doelgroep (37%). Deze onbevangenheid hoort natuurlijk bij de leeftijd. Toch zit deze eerste golf Millennials inmiddels in een fase waarin zij zelf vader of moeder worden, een gezamenlijke spaarrekening openen, een huis kopen of een eigen bedrijf starten. Hiermee is de afsluitintentie van financiële producten onder Millennials hoog. Zo is 36% van plan een nieuwe spaarrekening te openen. Hiermee is het een interessante doelgroep voor adverteerders. Zeker omdat ruim driekwart aangeeft zich bij het afsluitproces breed te oriënteren, dus ook op het aanbod van andere aanbieders dan hun huidige.

Word-of-mouth
Het onderzoek toont ook aan dat word-of-mouth vandaag de dag een belangrijke motor is voor het succes van financiële dienstverleners. Maar is elke consument die je merk of product noemt even belangrijk – of is de mening van sommige consumenten meer waard dan die van anderen? Een belangrijk doel van het huidige onderzoek was om op zoek te gaan naar de consumenten met het grootste word-of-mouth potentieel. 19% van de Nederlanders noemt zichzelf een influential, en het zijn met name mannen die vaak door anderen om advies gevraagd worden over financiële producten of diensten. 11% van de Nederlanders beschrijft zichzelf als een Early Adopter, en vooral de jonge mannen geven aan vaak één van de eersten te zijn die nieuwe financiële producten en diensten proberen.

BrandDeli vindt met een gemiddelde leeftijd van 39 jaar en mannelijke zenders als Discovery, National Geographic en FOX Sports goed aansluiting bij consumenten met een hoge afsluitintentie en merkambassadeurs met invloed die kunnen zorgen voor word-of-mouth.

Voor meer info over het onderzoek, neem contact op met: maartje.kreek@branddeli.nl.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience