Hoe bereik je de decision makers in de huis- en interieur-aankopen?

Hoe bereik je de decision makers in de huis- en interieur-aankopen?

Vrouwen kiezen het interieur en mannen doen de kluswerkzaamheden. Althans, zo ging het vroeger. Volgens het nieuwe brancheonderzoek van BrandDeli* neemt de invloed van mannen toe wanneer het gaat om de inrichting van het huis en bemoeien jonge vrouwen zich steeds vaker met kluswerkzaamheden. Dit heeft implicaties voor adverteerders in de huis- en interieurbranche, die door de opgeleefde huizenmarkt interessante tijden beleven.

Markt in beweging
In de afgelopen twee jaar verhuisde 20% van de Nederlandse bevolking tussen de 20 en 65 jaar. Onder de Millennial-doelgroep (20-34 jaar) was het aandeel verhuizers zelfs 42% en 35% van deze groep  is van plan om binnen de komende twee jaar te verhuizen. Hiermee is de Millennial een enorm interessante doelgroep voor adverteerders. De jonge consument is druk bezig met het samenstellen van het interieur en dit gaat samen met veel bezoeken aan meubelwinkels. Een aantal cijfers over de Millennials:

– 55% van de 20-34-jarigen brengt minstens elke 6 maanden een bezoek aan een meubelzaak (doelgroep 35-49: 42%, doelgroep 50-65: 28%)
– 29% is van plan om binnen twee jaar de badkamer te vervangen/verbouwen (doelgroep 35-49: 21%, doelgroep 50-65: 20%)
– 63% zegt binnen twee jaar nieuwe meubelen zoals een bank of tafel te gaan kopen (doelgroep 35-49: 53%, doelgroep 50-65: 39%)

Winkelbezoek en inspiratie
De fysieke winkel speelt een belangrijke rol in de huis- en interieurbranche: het is zelfs de belangrijkste bron van inspiratie en de meerderheid van de Nederlandse bevolking doet uitsluitend aankopen in de fysieke winkel. Uitzondering is de subcategorie Huisdecoratie waarin de meesten zowel offline als online aankopen doen.

– 47% blijft op de hoogte van het aanbod in de huis-en interieurbranche door een fysieke winkel te bezoeken
– Met 45% is de traditionele folder een goede 2e informatiebron, het medium is vooral populair onder de oudere en vrouwelijke doelgroep
– Jongeren bouwen meer op aanbevelingen van vrienden en familie en doen vaker inspiratie op via social media en TV-reclame

Stereotypen
De huidige reclame binnen de huis & interieur branche is vooral gericht op het vrouwelijke deel van de bevolking, terwijl de rol van de man bij de nieuwe generaties steeds groter wordt en er minder sprake is van een traditionele rolverdeling. Besluitvorming vindt plaats in overleg, waarbij zelfs de mening van eventuele thuiswonende kinderen wordt gehoord. Kortom, voor adverteerders is het interessant om in hun  communicatie buiten de traditionele stereotypen te denken en daarmee nieuwe kansen te benutten.

– 82% van de samenwonende Millennial-mannen is (mede)verantwoordelijk voor de inrichting van het huis (doelgroep 35-49: 77%, doelgroep 50-65: 67%) en 25% behoort tot de zogenoemde groep influentials, die regelmatig om interieuradviezen worden gevraagd
– Wanneer het gaat om klussen, is 51% van de samenwonende Millennial-vrouwen (mede)verantwoordelijk (doelgroep 35-49: 37%, doelgroep 50-65: 26%)
– 89% van de kinderen tussen de 6 en 12 jaar mag meebeslissen over de inrichting van de kamer, en 35% ook over gemeenschappelijke ruimtes.

Ken je doelgroep
Goed inzicht in de wensen van de verschillende doelgroepen helpt om in de reclame-uitingen relevantie te creëren voor het hele gezin.Mannen letten op andere aspecten dan vrouwen en jongeren hebben andere prioriteiten dan ouderen.

– Bij meubelen is prijs doorslaggevend. Jongeren en vrouwen kiezen daarnaast voor looks, terwijl mannen en ouderen eerder kiezen voor kwaliteit
– Kwaliteit, prijs en comfort zijn de belangrijkste aspecten bij de aankoop van bedden. Jongeren zijn het meest gevoelig voor prijs, terwijl de ouderen eerder kiezen voor kwaliteit.

*Voor het onderzoek is een online survey uitgevoerd onder 1.500 Nederlandse mannen en vrouwen tussen de 20en 65 jaar door onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties in opdracht van BrandDeli.

5 BELANGRIJKE TAKE-OUTS

#1 Zorg voor een goede aansluiting op de Millennial-doelgroep  en bereik de consument met aankoopintentie en de trendsetter met invloed, want vooral onder de 20-34-jarigen is er sprake van een hoge aankoopintentie van huis- en interieurartikelen.

#2 Denk buiten de stereotypen  en benut de kansen van gerichte en relevante communicatie op nieuwe doelgroepen, want de traditionele rolverdeling verdwijnt.

#3 Voeg kidscommunicatie toe aan je marketingmix. De invloed van kinderen op aankoopbeslissingen rondom huis- en interieurproducten neemt toe. Dit biedt nieuwe activatiemogelijkheden, waarmee kidscommunicatie de sleutel kan zijn tot het gezin(sbudget).

#4 Zorg voor traffic naar de winkelvloer en een prettige ervaring voor het hele gezin, want een belangrijke rol blijft weggelegd voor de fysieke winkel. De consument wil bij de aankoop van huis- en interieurartikelen de producteigenschappen vaak eerst zien en voelen.

#5 Zorg voor een doelgroepgerichte mediastrategie, deze vergroot de opbrengst van marketinginvesteringen. Naast de fysieke winkel spelen de folder, TV en advies van vrienden en familie een belangrijke rol.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience