Little big influencers

Little big influencers

Kids over de hele wereld hebben een belangrijke stem wanneer het aankomt op aankopen voor het gezin. De invloed van kinderen beperkt zich niet tot de aankoop van speelgoed of broodbeleg, zo blijkt uit de opvallende resultaten van het internationale onderzoek ‘Little Big Influencers’, waar in totaal 3.600 kids tussen de 6 en 13 jaar en hun ouder(s) uit zes landen (waaronder Nederland) aan meewerkten.

Resultaten Nederland

1. Kids spelen een belangrijke rol in het aankoopproces
Bijna ieder kind wordt betrokken bij aankopen en mag alleen of samen met de ouders beslissen over gezinsaankopen. Zij mogen meebeslissen over de kleding die zij dragen (80%), over de bestemming voor een dagje uit (75%), de volgende vakantiebestemming (60%) en in sommige gevallen zelfs over de keuze voor een nieuwe auto (28%). Hoewel ouders de eindbeslissing nemen, telt de mening van kids zwaar.

2. Hechte ouder-kind relatie
2 op de 3 van de ondervraagde ouders zegt een hechtere relatie te hebben met hun eigen kind dan dat zij vroeger hadden met hun eigen ouders. Dit zorgt voor een groot vertrouwen: 87% van de ouders waardeert het advies van hun kind bij aankopen en 43% bevestigt dat hun kind soms meer kennis heeft over bepaalde productsegmenten (zoals speelgoed en games) dan zijzelf.

3. Kids zorgen voor Word-of-Mouth
6 tot 13-jarigen beginnen vaak gesprekken over producten en merken waar zij over hebben gehoord. 82% van de kinderen spreekt regelmatig de wens uit naar hun ouders om iets te kopen en 58% van de ouders bevestigt de sterke invloed van hun kinderen op de aankoopbeslissingen.

4. Kids hebben zelf geld te besteden
Ongeveer 7 op de 10 Nederlandse kinderen krijgt wekelijks zakgeld. Dit bevestigt het vertrouwen van ouders in hun eigen kinderen: gezamenlijk hebben de Nederlandse kids een koopkracht van ongeveer 300 miljoen euro per jaar!

5. TV is de belangrijkste bron van informatie
Naast persoonlijke gesprekken met ouders en vrienden is TV de belangrijkste bron van informatie voor kinderen om te leren over nieuwe producten. 80% van de kids zegt dat zij regelmatig met hun ouders praten over TV-reclames. Met het toenemende gebruik van digitale apparaten, zoals laptops, tablets en smartphones neemt het belang van multimediale campagnes toe.

Nickelodeon biedt dagelijkse entertainment gericht op de jonge doelgroep en bereikt maandelijks 1,1 miljoen Nederlandse kids tussen de 6-12 jaar via de TV, en meer dan 450.000 unieke bezoekers via de online platforms. Wil jij profiteren van dit grote en unieke bereik voor jouw campagne, neem dan contact op met BrandDeli, onze experts geven graag passend advies.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience