Mannen vandaag

Mannen vandaag

Het leven van de jonge Europese man is ingewikkelder dan ooit: ze moeten hun weg zien te vinden in een nieuw landschap van uitdagingen en problemen.

De verandering zijn diepgaan en verreikend, maar mannen bevinden zich niet in een staat van crisis. Jonge mannen creƫren hun eigen versies van mannelijkheid. Ze bannen zich een weg langs traditionele en moderne hindernissen en bepalen zo hun eigen, unieke vorm van mannelijkheid.

Dat blijkt uit het onderzoek van Discovery Channel ‘SPECIES: een blauwdruk van jonge mannen’, de grootste studie naar de Europese man. Na de lancering in 2007 (n= 15.000 mannen in 21 Europese landen) is Discovery Channel deze groep mannen blijven volgen. In de afgelopen jaren zijn er in totaal nog eens 16.000 mannen tussen 18 en 49 jaar het hemd van het lijf gevraagd. Het onderzoek bevestigt Discovery Channel’s rol als expert op het gebied van jonge mannen.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse man van alle Europese mannen de meeste weerstand heeft om zich ‘settelen’ en de laagste kinderwens heeft. Toch geeft de meerderheid aan om uiteindelijk te kiezen voor een volwassen leven en een gezin te willen stichten.

Klik hier voor meer resultaten.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Mail naar maartje.kreek@branddeli.nl.

ROL VAN DE MAN

De identiteit van de moderne man is niet eenduidig. De jonge mannen zijn daarom op zoek naar hun identiteit en er blijken vier veelvoorkomende typen te zijn:

  • Het Draait om Mij (26%). Dit zijn de mannen die zichzelf boven relaties stellen en minder gericht zijn op familie. Meest voorkomend in Duitsland (48%) en in Nederland (43%).
  • Kostwinner die onder druk staat (26%). Traditionele mannen met een conservatieve kijk op hun rol in gezin en maatschappij. Meest voorkomend in Roemenie (72%).
  • Modern en onder controle (34%). Mannen met een moderne kijk op de rolpatronen van man en vrouw en het talent om verschillende verplichtingen na te komen. Meest voorkomend in Zweden (57%) en in Frankrijk (42%).
  • Ongebonden (14%). Jonge mannen die bij de dag leven en serieuze verplichtingen en verantwoordelijkheden vermijden.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience