Reclame en Gen Z

Reclame en Gen Z

Onlangs heeft Kantar/Milward Brown het global AdReaction onderzoek uitgerold in 39 landen. In dit onderzoek is gekeken naar het gedrag ten opzichte van reclame onder de doelgroepen Gen X, Y en Z. Onder Generatie X verstaan we de oudere doelgroep tussen 35 en 49 jaar oud. Generatie Y, of ook wel de Millennials genoemd, zijn tussen de 20 en 34 jaar oud. En Generatie Z is de doelgroep van 16 tot 19 jaar oud.

De resultaten helpen de verschillen en gelijkenissen tussen deze drie generaties beter te begrijpen. De focus ligt vooral op Gen Z, want deze generatie is voor adverteerders namelijk nog altijd een lastige doelgroep.

Traditioneel vs. Digitaal

Generatie Z heeft hoge verwachtingen van reclame, vooral van de digitale vorm. De resultaten laten wel zien dat mensen nog steeds positiever aankijken tegen traditionele reclame dan digitale reclame, dit geldt ook voor Gen Z. Digital is nu onderdeel van het leven maar deze vorm van reclame is nog niet zo welkom als TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame. De jonge generatie Z voelt zich namelijk overweldigd door de hoeveelheid advertenties om zich heen, vooral online, maar staan zeker open voor kwalitatieve en traditionele uitingen.

Verschillen tussen de generaties zijn het best te zien wanneer het gaat om digitale video. Generatie Z is veel kritischer dan de oudere generaties. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk voor hen dat ze controle hebben over het wel of niet kunnen afspelen van een reclamevideo. Deze generatie staat veel meer open voor nieuwe vormen van digitale reclame zoals gesponsorde filters. Een voorbeeld hiervan zijn de Snapchat en Instagram filters die over een foto gehaald kunnen worden.

GEN Z ATTITUDES TO TRADITIONAL ADVERTISING FORMATS

Belangrijke elementen voor een goede creatie

Er is natuurlijk geen duidelijke formule om een succesvolle uiting te creƫren, maar het onderzoek laat wel zien wat mensen het meest waarderen in reclames. Zo zijn de volgende vier elementen van belang om succesvol met Gen Z te linken:

– Muziek: Goede muziek die bij de content past is belangrijk voor Gen Z
– Humor: Het is ook van belang dat ze zich kunnen identificeren met de humor.
– Design: De jongere generatie vindt het design belangrijker dan de oudere generaties X en Y.
– Celebrities: Wanneer er een celebrity in de uiting is te zien, is Gen Z meer geneigd de creatie leuk te vinden. Dit kunnen mainstream of internetcelebrities zijn.

Naast deze vier elementen ziet Gen Z ook liever korte content en hebben ze graag interactie met de uiting. Ze staan ook meer open voor reclame gedurende de dag, en advertenties in films of muziekcontext.

genz particularly value humour, music, design and celebrities

Bron: http://www.millwardbrown.com/adreaction/genxyz/

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Next Normal: Rise of Resilience

Hoe bereik je de fashionliefhebber?