TVRE[DEFINED]

TVRE[DEFINED]

BrandDeli heeft vorige week tijdens de Millennials Insights Day de resultaten van het internationale onderzoek TV RE[DEFINED] van Viacom gepresenteerd. De studie over het kijkgedrag van longform content toont aan dat traditionele TV nog steeds een centrale rol speelt in een tijd waarin jongeren kunnen kiezen om te kijken wat en wanneer ze willen.

Over het onderzoek
Er is gesproken met meer dan 10.500 respondenten tussen de 6 en 34 jaar en gekeken naar 26.866 kijkmomenten verdeeld over 14 landen – Brazilië, Mexico, Indonesië, de Filipijnen, Australië, Maleisië, Rusland, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Polen, Zweden en Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in hoe jongeren long form content ontdekken, kijken en blijven kijken. Hieronder vind je de belangrijkste Nederlandse resultaten.

Meer toegang tot kwalitatieve content zorgt voor meer engagement
De relatie van jongeren met TV verandert. Met het groeiend aanbod van (digitale) TV-kanalen en de komst van nieuwe devices en on demand diensten hebben jongeren meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Door het grote aanbod van kwalitatieve content is de betrokkenheid van de Nederlandse kijker de afgelopen jaren fors toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek.

– Maar liefst 63% van de ondervraagden geeft aan het aanbod op TV beter dan ooit te vinden.
– 53% praat nu meer over TV dan een aantal jaren geleden

Televisie is hét gespreksonderwerp
Jongeren praten vaker over hun geliefde tv-shows dan een paar jaar geleden. Het is daarom belangrijker dan ooit om content te creëren die gesprekswaardig is.

– Word-of-mouth speelt een sleutelrol in het ontdekken van content (het is de op één na meest voorkomende manier waarop Millennials content ontdekken). Face-2-face gesprekken zijn hierbij belangrijker dan social media.
– Onder kids tot 12 jaar zijn gesprekken zelfs nog belangrijker: het gesprek op het schoolplein is de nummer 1 manier om nieuwe content te ontdekken.

Lineaire TV is dominant in het ontdekken en kijken van long form content
Ondanks het veranderende kijkgedrag heeft traditionele TV nog steeds veruit het grootste aandeel in het kijkgedrag van long form content. Geen andere source heeft vooralsnog een manier gevonden om in zowel de passieve als actieve kijkbehoeftes te voorzien.

– 77% van de Millennials en 93% van de kids start zijn of haar kijksessie via lineaire tv
– Zappen is nog steeds de belangrijkste methode om content te ontdekken, gevolgd door word-of-mouth en TV promo’s.
– Lineaire TV voorziet in passieve en actieve kijkbehoeftes. 63% van jongeren geeft aan lineaire TV te waarderen omdat je niet hard hoeft na te denken over waarnaar je gaat kijken. Zij genieten juist van het zender- en programma-aanbod dat ze toevallig tegenkomen.

Kijkers gebruiken verschillende sources om zichzelf in verschillende behoeftes te voorzien
Iedere source heeft zijn eigen sterktes.

– Lineaire TV is de “go-to” bron. De meeste kijksessies starten met televisie en televisie blijft de referentie voor het ontdekken en kijken van programma’s
– DVR, VOD-services en de website of app van een zender bieden de kans om gemiste zaken in te halen.
– Een abonnement op een VOD-service is ideaal voor ‘binge watching’ ook wel marathon-kijken genoemd.
– Via gratis videosites krijgen kijkers de kans om een blik te werpen op nieuwe tv-shows . Als ze datgeen wat ze zien leuk vinden, is de kans groot dat ze dezelfde content via een andere bron gaan kijken voor een betere kijkervaring.

Jongeren willen vooral kijken ‘waneer’ ze dat willen
Kids en Millennials waarderen het zeer dat ze kunnen kiezen waar, wanneer en hoe (via welke device) ze content kunnen kijken.

– Vooral de flexibiliteit in het kiezen ‘wanneer men kan kijken, blijkt voor 64% van de ondervraagden het belangrijkst, meer nog dan de mogelijkheid te kijken waar of via welk device ze willen.
– Dit laat het belang zien van gebruiksvriendelijke platforms die het mogelijk maken om zonder beperkingen hun show te kijken wanneer het moment daar is.

Voor meer info over het onderzoek, neem contact op met maartje.kreek@branddeli.nl.

Meer Research

Adverteren op Twitter effectief

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Next Normal: Rise of Resilience