In de kelder van het Palais met Boris Veldhuijzen van Zanten

De kelder van het palais is een overweldigende plek, omdat alle 32.372 (!) inzendingen voor de Cannes 2018 zijn hier zijn terug te vinden. Een Rijksmuseum vol aan inspiratie, waar je zonder goede gids zomaar uren doelloos kan ronddwalen, tot de wanhoop aan toe. RAW regelde daarom voor ons de perfecte gids: Boris Veldhuijzen van Zanten. De oprichter van The Next Web deelde met ons vijf cases die hem opvielen in zowel positieve als negatieve zin.

1. Stabilo – Highlight the remarkable

Winst: 3x gouden lion
Case: Stabilo heeft een print add bedacht waarin ze met een marker letterlijk bijzondere gebeurtenissen in de geschiedenis hebben gehighlight. Niet de gebeurtenissen die iedereen kent, maar juist de verborgen verhalen hierachter.
Boris: “Slim idee, ook omdat het zich goed weet door te vertalen naar andere middelen. Kritische noot is dat niet bij iedere uiting voor de kijker in een oog opslag duidelijk is waar het over gaat. Er is tijd nodig om het idee tot je te nemen. Bijvoorbeeld in de verwijzing naar Katherine Johnson, een minder bekend persoon, maar wel de persoon die er in 1970 voor zorgen dat, nadat de missie werd afgebroken, Apollo 13 veilig terug naar aarde keerde op basis van een route uit haar wiskundige berekeningen. Een heel belangrijk persoon in de geschiedenis, die door Stabilo is gehighlight in hun campagne.”

2. Tele2- Rain Wifi
https://www.youtube.com/watch?v=sIgXxDk0g-g
Winst: bronzen lion
De inwoners van Moskou kampen met slechte internet ontvangst door de vele grote oude gebouwen in het centrum van de stad. Maar met 200 dagen per jaar regen, gaan mensen toch naar binnen om te schuilen, met als resultaat geen internet connectie. Tele2 bedacht een oplossing: Rain

Wifi. Een regen-router, die regen omzet in een wifi signaal.
Boris: “Het is een sympathiek idee, maar erg niche en lastig om echt impact mee te realiseren. Je prikt er dus doorheen dat dit voornamelijk een PR stunt is en niet daadwerkelijk een oplossing voor de inwoners van Moskou. De consument voelt dit ook en kan gemakkelijk het onderscheid maken tussen een merk dat bezig is met PR of een merk dat echt waarde biedt voor haar consument.”

3. Mini – Shortcut billboards
https://youtu.be/pYupVio9E_4
Concept: Om te promoten dat de nieuwste modellen van Mini met behulp van een connected service jou altijd van de snelste route door de stad voorzien, bedacht Mini billboards die jou letterlijk een shortcut geven door de stad. De billboards zijn voorzien van een deur, waarmee voetgangers in veel kortere tijd van punt A naar B kunnen komen.

Boris: “De vorm is heel opvallend en daarmee onderscheidend, maar feitelijk klopt het niet met het inzicht vanuit de nieuwe feature. Je neemt namelijk geen shortcuts met Mini, je krijgt simpelweg de snelste route. Dus het is iets te ver gezocht.”

4. Pedigree Dentastix-  Dogselfie
https://youtu.be/gcM6Giyxgr4
Case: Pedigree lanceerde een nieuwe tool: de SelfieSTIX. Een telefoonklip waar je een Dentastix snack voor honden in kan steken om zo de aandacht van de hond vast te houden en zijn beste kant op de foto te krijgen. De SelfieSTIX heeft ook een app die met speciale gezichtsherkenning voor honden zelfs snapchat filters voor de hond aanbied.

Commentaar: Een leuk idee, simpel en fun. Hoewel een aparte app voor een campagne vaak een beetje overrated is, is het in dit geval juist heel erg relevant. Slim gedaan!

5. Lacoste – Save our species
https://youtu.be/v-ZhYyY1daw
Case: Lacoste, bekend om zijn geborduurde logo van een krokodil, wilde aandacht vragen voor bedreigde diersoorten. Ze ontwierpen daarom een speciale lijn polo’s met nieuwe logo’s in de vorm van bedreigde diersoorten.
Boris: “Het is goed dat een merk zich hier actief voor in zet”. Wat ik zelf vreemd vind aan de case, is dat ze om het concept ultiem door te voeren, maar een beperkt aantal shirts beschikbaar hadden, namelijk net zoveel shirts als het aantal bedreigde diersoorten die er zijn. De shirts waren daarom erg snel uitverkocht. Zonde, als je het mij vraagt, want als je echt wil helpen, waarom hang je er dan een conceptueel nummer aan? Het is blijkbaar een gewild product, dus je kan juist veel meer geld binnen halen voor deze dieren. Ik leg mijn twijfels voor aan Boris. “Goed punt, je kan het aantal diersoorten aan limited editions koppelen voor de PR waarde, maar het is inderdaad ook een goed idee om bijvoorbeeld een shirt te maken die altijd verkrijgbaar is, met bijvoorbeeld een diersoort zoals de bij. Bijen zijn nog niet uitgestorven, maar de afname in hun populatie begint wel echt een probleem te worden. Dat zou een mooie aanvulling zijn op deze campagne.”

 

Als laatste vroeg ik Boris wat volgens hem het geheim is van een winnende campage: “Lastige vraag. Goed werk is goed werk en iedere campagne is uniek op een eigen manier. Daarom is het lastig om campagnes te vergelijken, omdat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn. Wel zie ik één terugkerend element, namelijk dat effectiviteit in verband staat in met succes.”

Door Lidwien Deuss, Concept Creative bij BrandDeli