5 tips hoe met video op Twitter een kwalitatieve doelgroep te bereiken

5 tips hoe met video op Twitter een kwalitatieve doelgroep te bereiken

Video op Twitter, zowel native als in-stream, heeft meer impact dan concurrenten als YouTube op belangrijke communicatie doelstellingen als het onthouden van de boodschap, merkbekendheid en de aankoopintentie. Ook is er veel kortere tijd nodig om de boodschap over te brengen (slechts 3 seconden) en kan de afwezigheid van geluid juist versterkend werken. De belangrijkste reden hiervoor is de doelgroep van Twitter: deze is meer engaged met de content die ze zien en consumeren, heeft een ‘discovery mindset’.

Uit onderzoek van Milward Brown in samenwerking met GroupM[1] blijkt dat het bekijken van 3 seconden video zonder geluid op Twitter meer impact heeft dan 5 seconden van diezelfde video advertentie op YouTube, inclusief geluid. De geholpen merkbekendheid na het zien van 3 seconden geluidloze video is bij Twitter 44% versus 37% bij YouTube. De aankoopintentie ligt met 44% vele malen hoger dan de score van 25% op YouTube.

Grootste driver hiervoor is het gedrag van de Twitter gebruikers, die curator zijn van hun eigen tijdslijn en daarmee alleen content en daarbij behorende advertenties te zien krijgen die vallen binnen hun interessegebied. Ze hebben daarbij een  ‘lean forward’ attitude waarmee ze meer betrokken zijn bij de content die ze zien. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Nielsen dat Twitter en TV elkaar versterken. Uit onderzoek naar verschilllende multiplatform campagnes blijkt dat de inzet van first view in combinatie met TV zorgt voor gemiddeld 6% extra campagnebereik[2].

Onlangs kondigde Twitter naast hun bestaande native advertising, ook de komst van de in-stream video advertenties, of ‘pre-rolls’ aan. Uit onderzoek van Kantar Millward Brown naar de beta-versie in de US, blijken de in-stream video’s best-in-class op het gebied van het overbrengen en onthouden van de advertentieboodschap en het effect op aankoopintentie (zie grafiek 1).

[1] Millward Brown, Video Viewability Research with GroupM, January 2017, US
[2] Nielsen, four large scale brands across CPG & Telco, Nielsen TAR, 2017

Het onderzoek brengt 5 tips hoe marketeers met de inzet van video advertenties op Twitter zoveel mogelijk impact kunnen maken.

1. Target de meest relevante content-categorie die zo dicht mogelijk bij jouw merk ligt. Wanneer de video advertenties worden ingezet rondom content die dicht bij jouw merk ligt (dus bijvoorbeeld een sportdrank rondom een sport evenement), dan is de impact op alle merk indexen (kennis, houding & gedrag), veel groter. Grafiek 2 vergelijkt de brand impact bij advertenties ingezet rondom passende content (lichtblauw) en willekeurige content (donkerblauw).

2. Gebruik short-form video: om de aandacht van de doelgroep te krijgen, werken kortere video-advertenties het best: deze verkrijgen een hogere merkwaardering. De ideale lengte is 6 seconden. Zie grafiek 3.

3. Maak gebruik van branding in de videoframes: video advertenties hebben een maximale impact wanneer het merk duidelijk geidentificeerd kan worden in de eerste paar shots – vooral wanneer de content bekeken wordt op een mobiel apparaat.

4. Communiceer visueel: in-stream video advertenties verschijnen in een reeds sterke omgeving van video-content, om de aandacht te krijgen van de doelgroep is het van belang om sterke visuele beelden te gebruiken. De boodschap moet ook zonder audio overkomen.

5. Gebruik één heldere boodschap. Het gebruiken van teveel verschillende boodschappen kan verwarrend zijn voor de ontvangen. Bedenk één boodschap die gemakkelijk te begrijpen is.

Meer Research

Hoe bereik je de health-bewuste consument?

Hoe bereik je Generatie Z?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld