Adverteren op Twitter effectief

Adverteren op Twitter effectief

Twitter heeft een onafhankelijk onderzoek in samenwerking met Data2Decisions uitgevoerd waarbij ze samen een serie aan Marketing Mix Modeling (MMM)-onderzoeken hebben opgezet voor klanten van Dentsu Aegis Network.

Vier klanten en merken uit verschillende markten (US, UK en FR) zijn meegenomen in het onderzoek. Twee grote merken in consumptiegoederen, een leider in de markt van alcoholische dranken en een wereldwijde producent van sportmode hebben deelgenomen aan het onderzoek.

MMM gebruikt statistieken om campagne-effecten te calculeren van de inzet van Twitter. Hierbij wordt rekening gehouden met interne en externe factoren: Twitter, Media, Business en seizoensgebonden factoren.

Uit dit onderzoek komen de volgende vier key findings:

#1 Inzet op Twitter zorgt voor een positieve ROI. De vier merken uit de studie behaalden een gemiddeld rendement van $2.70 per geïnvesteerde dollar. De gemiddelde ROI is bijna 40% hoger dan de gemiddelde ROI van alle andere onderzochte mediakanalen.

#2 Productfocused activiteiten behalen de hoogste ROI, maar effecten van merkcampagnes duren langer. Elk merk gebruikte een andere creatieve campagnestrategie. Merken met een productfocus behaalden de hoogste Twitter-ROI. Eerdere onderzoeken door Data2Decisions tonen aan dat productgerichte advertenties doorgaans een hogere korte termijn-ROI realiseren, terwijl de effecten van merkcampagnes langer duren. Puur productgerichte marketing kan echter op de lange termijn een averechts effect hebben, omdat merkwaarde in de loop der tijd afneemt. De optimale balans tussen productgericht en merkgericht adverteren op Twitter hangt af van de strategische doelstellingen van het merk.

#3 Sterke resultaten voor Twitter Video-activiteit. In 2 van de 3 gevallen waren promoted videos het best presterende Twitter-formaat en zeer effectief in het stimuleren van ROI.

Praktische tips voor Twitter Video:

  1. Werk aan een goede front-end. Dit is belangrijk om bij de eerste seconden de aandacht te trekken van de kijker.
  2. Optimaliseren voor de feed. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de uiting ook de aandacht trekt als er geen geluid is.
  3. Creëer boeiende ervaringen en richt je op premium content.

#4 Modelerings scenario’s laten betere resultaten zien naarmate het budget op Twitter wordt verhoogd.

In geoptimaliseerde plannen wordt zowel het niveau van de wekelijkse uitgaven (gemiddeld x5) als het aantal weken dat de campagne loopt, verhoogd. Deze modeleringen geven aan dat dit het rendement van het jaarlijkse mediabudget verhoogt.

Meer Research

Hoe bereik je de health-bewuste consument?

Hoe bereik je Generatie Z?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld