Hoe bereik je Generatie Z?

Hoe bereik je Generatie Z?

Kinderen van nu groeien op in een wereld die niet te vergelijken is met de wereld waarin kinderen 10, 20 of 30 jaar geleden opgroeiden. Hun houding en gedrag worden tegenwoordig sterk beïnvloed door een wereld die constant en razendsnel verandert. In het wereldwijde onderzoek ‘Kids of the World’, van het internationale mediabedrijf Viacom, is hierover gesproken met bijna 6.000 kinderen (6-11 jaar) uit 31 verschillende landen. Vier casevoorbeelden van het BrandDeli kidsteam bieden marketeers houvast.

Wat betekent de steeds veranderende wereld voor de attitude van kinderen en hoe speel je hier effectief op in als creatief of marketeer? Vier kenmerken van Generatie Z met vier casevoorbeelden van het kidsteam bij BrandDeli hoe hier creatief op is ingespeeld in communicatie. Watch & learn!

Onbevreesd, creatief & nieuwsgierig

Kinderen die nu opgroeien in een wereld die doorlopend in beweging is, zijn zich bewust van de bijbehorende onzekerheden en veranderingen. Ze staan positief in het leven, pakken uitdagingen met beide handen aan en omarmen zonder angst het leven. Kinderen beschrijven zichzelf als creatief en nieuwsgierig (89%), zeker & optimistisch (86%), onafhankelijk (76%) en de meerderheid geeft aan altijd op zoek te zijn naar het positieve (85%). Daarnaast geeft 68% van de kinderen aan het eens te zijn met de stelling ‘Ik voel me in staat om te gaan met wat het leven me toewerpt’. Kledingmerk Vingino speelde in op deze creatieve en onbevreesde kids, door een verkiezing uit te schrijven voor de Vingino Vlogger Contest. Op Nickelodeon werden kijkers geactiveerd om de Vingino Vloggers Contest te volgen en zichzelf op te geven. Uiteindelijk bleven er zes genomineerden over, die verschillende challenges ontvingen van onder anderen de bekende YouTuber Nina Schotpoort. Van de zes favorieten die overbleven konden de challenges bekekeken worden, waarna het publiek mocht stemmen op nickelodeon.nl/vingino. In totaal zijn er meer dan 770.000 kids bereikt, zijn de vlogger-challenges online ruim 35.000 keer bekeken en Nickelodeon.nl/vingino is ruim 61.000 keer bezocht.

Zie hieronder de casefilm

 

Medebepalers op de winkelvloer

Uit het recente Kidfluence onderzoek van Viacom kwam naar voren dat ruim 76% van de Amerikaanse ouders aangeeft dat Amerikaanse kids meebeslissen over gezinsaankopen. Slechts 23% van de ouders geeft aan dat de ouders zelf beslissen zonder de kinderen erbij te betrekken. In Nederland beslissen in 60%van de gezinnen de kinderen mee over de vakantie en in 28% van de gezinnen zelfs over een nieuwe auto. De ouders blijven de decision makers, maar de mening van kinderen wordt gehoord en hun invloed is groot. 87% van de ouders weet de mening van hun kind te waarderen, omdat ze het belangrijk vinden dat hun kind leert een eigen mening te vormen. Daarnaast geeft 56% van de ouders toe dat het soms gewoon makkelijker is om naar hun kind te luisteren en geeft 43% van de ouders aan dat hun kind soms meer weet van een product of dienst, wat maakt dat ze ook als influencers functioneren binnen het gezin (Bron: Little Big Influencers, Viacom 2015). Pedigree hondenvoer speelde hierop in door zich voor het eerst in haar geschiedenis te richten op kinderen. In de Poetsbazen-campagne, gingen kinderen samen met Nickelodeon-presentator Bart Boonstra op onderzoek uit naar de gezondheid van het gebit van hun hond. Kinderen konden een selfie met hun hond (dogfie) opsturen en maakten kans om daarmee op TV te komen. De campagne bereikte 60% van de kinderen tussen de 6 en 12 jaar, leverde ruim 13.000 bezoeken op de website poetsbazen.nl op en resulteerde in bijna 600 ingestuurde dogfies.

Klik op deze link voor meer informatie over deze case:

Pedigree richt zich op kids met Poetsbazen

Social media brengt nieuwe etiquette

Social media heeft voor een nieuwe dimensie van contact gezorgd tussen kinderen en hun familie. Steeds meer kids hebben hun eigen telefoon en andere devices en 44% van de kinderen heeft een social media-account, waarmee zij altijd connected kunnen zijn met hun ouders en vrienden. 41% van de kinderen heeft een eigen tablet, 37% een eigen smartphone en 76% geeft aan meer dan één apparaat tegelijkertijd te gebruiken. Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen bereikbaar zijn en leren om te gaan met nieuwe technologie, maar ze maken zich wel zorgen over de invloeden van nieuwe media, zo blijkt uit onderzoek van KPN (via PanelWizard). Ze vragen zich af wat normaal gebruik is en wat voor een regels aan het gebruik gesteld kunnen worden. 89% van de ouders is bezorgd over nieuwe media, vanwege bijvoorbeeld kinderlokkers, foute websites, cyberpesten en sexting. KPN lanceerde daarom ‘Hoe overleef ik mijn 1e mobiel?’, een campagne om het eerste mobieltje bespreekbaar te maken tussen ouder en kind via het online platform eerstemobiel.nl. Dit platform is onder de aandacht gebracht bij beide doelgroepen via passende content: een programma op Nickelodeon, “Bart In De Klas” en een interactieve test die kinderen (8-12 jaar) en ouders helpt het gesprek aan te gaan en regels af te spreken omtrent het gebruik van een mobiele telefoon.

 

5 weetjes over GenZ

• Kids in de GenZ generatie geloven dat ze alles kunnen bereiken, inclusief het redden van de wereld. 61% wil alle oorlogen stoppen, 58% wil honger uit de wereld helpen en 53% wil geluk in de wereld verspreiden, 42% wil de strijd met het terrorisme aangaan en 42% wil kanker de wereld uit helpen. • 70% van de kids noemt ‘tijd doorbrengen met familie’ in hun top 5 van activiteiten waar ze gelukkig van worden.

• 61% van de kinderen zegt dat hun beste vriend iemand binnen de familie is.

• TV-kijken is nog steeds de #1 bezigheid om te relaxen, #2 is luisteren naar muziek en #3 een spel spelen op telefoon of tablet.

• 41% van de kinderen heeft een eigen tablet, 37% een eigen smartphone en 76% gebruikt meer dan 1 device tegelijkertijd.

Drang om zich te ontwikkelen

Kinderen zijn zich ervan bewust dat veel van de dingen die ze vandaag leren hen voorbereiden op hun toekomst. Je ziet dit terug in hun attitude. Zo gelooft 85% van de kinderen dat het beter is om dingen te proberen en fouten te maken dan nooit te proberen, ze geloven dat ze alles kunnen bereiken als ze maar hard genoeg werken (87%) en kids vinden het belangrijk om
hard te studeren. Maar de kids van nu zijn dagelijks eager om te leren, 88% van de kids geeft aan dat ze hun vrije tijd gebruiken om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Sportvisserij Nederland wilde kids van 6 tot 12 jaar enthousiast maken voor het sportvissen en speelde hierop in door in samenwerking met Nickelodeon een nieuwe serie te creëren: “Bart Leert Vissen”. Waar kinderen normaal gesproken leren vissen van volwassenen, zijn de rollen in Bart Leert Vissen juist omgedraaid. Presentator Bart Boonstra is de beginner en Viskid Boaz de expert. Nederlands’ bekendste jonge sportvisser en vlogger – met een eigen YouTube kanaal vol visvideo’s – neemt Bart mee naar de waterkant om te laten zien hoe leuk, makkelijk en spannend sportvissen is.

Klik  op deze link voor meer informatie over deze case:

Bart leert vissen

Over het onderzoek Kids of the World

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Viacom onder 6.000 kinderen (6-11 jaar) uit 31 verschillende landen waaronder Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Nigeria, de Filippijnen, Rusland, SaoediArabië, Spanje, Zweden, Turkije, het VK en de VS. Viacom doet doorlopend onderzoek naar trends en doelgroepen in de samenleving, waaronder kids & jongeren. Viacom is aandeelhouder van het Nederlandse mediabedrijf BrandDeli. BrandDeli is een mediabedrijf dat verantwoordelijk is voor de reclameverkoop en brand partnerships oplossingen voor de lineaire en digitale TV-merken en online platformen van onder meer 24Kitchen, BBC First, Comedy Central, Discovery, Disney Channel, Disney XD, Eurosport, FOX, FOX Sports, ID, MTV, National Geographic, Nickelodeon, Spike, TLC en VICELAND. Daarnaast vertegenwoordigt BrandDeli het social platform Momio, het social nieuwsplatform Twitter in Nederland en is het verantwoordelijk voor de instream reclame verkoop van de online video platformen van VICE en De Persgroep. Viacom International Media Networks is één van de grootste internationale mediabedrijven ter wereld. Viacom creëert voor haar wereldwijde merkenportfolio entertainment voor fans waaronder televisieshows, games en apps. Naast internationale shows brengt Viacom Benelux lokaal geproduceerde shows voor televisie en online. De zenderportfolio van Viacom Benelux bestaat uit het Youth & Entertainmentmerk MTV, de Comedy & Entertainmentmerken Comedy Central en Spike en de Kids & Family-merken Nickelodeon en Nick Jr. Deze entertainmentmerken behoren tot de grootste van de wereld.

Meer Research

Hoe bereik je de health bewuste consument?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld

Adverteren op Twitter effectief