Jonge doelgroep wel geïnteresseerd in auto’s

Jonge doelgroep wel geïnteresseerd in auto’s

Over millennials wordt gezegd dat ze geen auto’s willen bezitten. Onderzoek van BrandDeli toont aan dat jongeren tot 34 jaar wel degelijk geïnteresseerd zijn in de aankoop van auto’s. Bijna 40% van de jongeren is van plan om binnen twee jaar een auto te kopen of leasen. De jongeren hebben echter nog geen sterke merkvoorkeur en nemen veel verschillende merken in overweging. Jongere en oudere leeftijdsgroepen blijken verschillende afwegingen te maken voordat ze overgaan tot het leasen of kopen van een auto. Ook is er een verschil tussen mannen en vrouwen. Het onderzoek onderstreept dus het belang van doelgroepgerichte communicatie.

Het Automotive onderzoek van BrandDeli is uitgevoerd onder een panel van 502 mensen tussen de 20-49 jaar, die in vier doelgroepen zijn verdeeld. Vrouwen 20-34 jaar, vrouwen 35-49 jaar, mannen 20-34 jaar en mannen 35-49 jaar.

De redenen om uiteindelijk voor een specifiek merk of model auto te kiezen verschillen per doelgroep. Een auto moet bovenal lekker rijden, betrouwbaar zijn en een goede prijs kwaliteit verhouding bieden. In de laatste fase van de aankoop weegt de mening van de partner verreweg het zwaarst. Opvallend is dat 20% van de respondenten aangeeft dat de mening van de kinderen ook meetelt, zelfs net zo zwaar als die van vrienden en collega’s.

De jongere doelgroep is gevoelig voor stijl en een cool imago. Jonge vrouwen kiezen vooral voor een mooie auto, terwijl de vrouwen tussen 35-49 jaar vooral kiezen voor functionaliteit en betrouwbaarheid.

Het onderzoek onderstreept dat doelgroepgerichte communicatie belangrijk is. Relevante communicatie kan eraan bijdragen dat een merk in overweging wordt genomen. Acties en aanbiedingen kunnen de koper in de laatste fase over de streep trekken. Dat prijs in de laatste fase een belangrijk rol speelt is terug te zien in de waardering van kortingsacties: zowel mannen als vrouwen in alle leeftijdscategorieën ontvangen het liefst extra korting of een inruilpremie. Een gratis upgrade naar een luxe uitvoering is vooral populair onder de mannelijke doelgroep, terwijl jonge vrouwen eerder kiezen voor meer zekerheid in de vorm van extra lange garantie.

Aansprekende (kortings)acties zijn altijd aan te raden, temeer omdat een aanzienlijke groep kiest voor kostenbesparing en zich ook oriënteert op tweedehands auto’s. Van de onderzochte respondenten geeft 22% aan naast nieuwe ook tweedehands auto’s in overweging te nemen, 58% orienteert zich uitsluitend op tweedehands en 18% uitsluitend op nieuw.

Match met BrandDeli merken
Frank van Eijk, Marketing Insights Analyst van BrandDeli: “Naast kijkcijferonderzoek investeert BrandDeli in doelgroep- en branchespecifiek onderzoek om consumententrends op de voet te blijven volgen. De automotive branche was voor ons een voor de hand liggende keuze, omdat de markt momenteel uitdagend is en wij signalen kregen dat jongeren niet meer warm zouden lopen voor auto’s. Dit onderzoek bewijst het tegendeel. De resultaten uit dit onderzoek leren ons ook dat wij een aantal merken in ons portfolio hebben die erg interessant zijn voor adverteerders in deze branche. Vooral FOX, FOX Sports, National Geographic Channel en Discovery Channel hebben een goede aansluiting bij autoliefhebbers van jong tot oud.”

Wil je meer weten over dit onderzoek? Mail naar maartje.kreek@branddeli.nl

Meer Research

Hoe bereik je de health-bewuste consument?

Hoe bereik je Generatie Z?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld