Nederlanders blijken merkvast bij persoonlijke verzorging

Nederlanders blijken merkvast bij persoonlijke verzorging

Mannen vinden het merk scheermesjes belangrijker dan het merk bier. Moeilijk te geloven, maar toch waar. Zo blijkt onder meer uit het recente brancheonderzoek van BrandDeli dat inzicht geeft in de merkvoorkeuren van vrouwen en heren als het gaat om persoonlijke verzorging. Belangrijke learning voor adverteerders: gebruik echte mensen en zorg voor een realistisch aspiratieniveau.

Nederlanders zijn behoorlijk merkvast wanneer het gaat om producten voor het uiterlijk, en in het bijzonder voor producten voor het gezicht. Mannen zijn vooral merkvast in hun keuze voor scheermesjes: 74% heeft een sterke voorkeur voor een specifiek merk. Maar het merk deodorant en tandpasta is ook belangrijk: mannen vinden dit zelfs belangrijker dan het merk bier of koffie dat zij drinken. Vrouwen zijn zelfs nog meer verknocht aan hun favoriete merk deodorant en tandpasta en zijn daarnaast ook merkvast als het gaat om haar- en gezichtsproducten. De Nederlandse consument zal naar eigen zeggen niet snel op deze producten bezuinigen door voor een goedkoper (huis)merk te kiezen.

Kwaliteit
Merkvoorkeur wordt vooral bepaald door de kwaliteit (51%), betrouwbaarheid (49%) en gebruikersgeschiedenis (49%) van beauty- en verzorgingsproducten, de prijs speelt een kleinere rol (24%). Toch geeft ruim 1 op de 3 consumenten aan regelmatig nieuwe producten uit te proberen wanneer deze in de aanbieding zijn. Vooral de vrouwelijke Millennial is bereid nieuwe beauty- of verzorgingsproducten te proberen. Van alle ondervraagden besteden vrouwen tussen de 20 en 34 jaar de meeste aandacht aan het uiterlijk, en 42% ziet het zelfs als een moment van ontspanning. Beauty- en verzorgingsproducten zijn voor deze groep influentials een dankbaar onderwerp van gesprek: 36% praat regelmatig met vrienden en vriendinnen over reclame. Dit is een fors Word-of-Mouth-potentieel onder deze doelgroep, in een branche waar merken een grote rol spelen.

Traditionele media
Tv-reclame blijft een belangrijke rol spelen voor informatie over nieuwe beauty- en verzorgingsproducten, gevolgd door gesprekken met de partner of vrienden. Vrouwen doen daarnaast ook vaker dan mannen inspiratie op via magazines en social media. 46% Van de Nederlanders zegt wel eens beauty- en verzorgingsproducten te kopen die zij kennen van reclame. Mannen en vrouwen zijn het er over eens dat veel van de huidige, vaak internationale reclame niet erg geloofwaardig is (mannen: 61%, vrouwen: 58%). Vrouwen verwijzen vooral naar het onrealistische schoonheidsideaal, en zijn blij met merken als Dove die real life mensen laat zien. In een paar reacties: ‘Gewoon de Hollandse vrouw in beeld, maatje meer maakt niet uit’ en ‘Ik hoor liever wat de echte gebruiker ervan vindt, de voors en tegens.’ Mannen storen zich vooral aan ongeloofwaardige beloftes in reclame, en roemen merken als Nivea en AXE die humor combineren met mooie beelden en een duidelijke boodschap.

De resultaten onderstrepen volgens Frank van Eijk, Marketing Research Specialist bij BrandDeli, het belang van gerichte communicatie in de beauty- en verzorgingsbranche en lokale relevantie. ‘Dankzij lokale samenwerking en activaties kunnen adverteerders zorgen voor meer relevantie en betrokkenheid met de Nederlandse consument. BrandDeli biedt met haar zenderpakket en online video platform Makers Channel tal van mogelijkheden om dit te bereiken.’

Over het onderzoek

Door op regelmatige basis te investeren in brancheonderzoek blijft BrandDeli op de hoogte van haar doelgroepen en wat er speelt in specifieke markten, en kan het bureau adverteerders nuttige informatie geven. Het bovenstaande onderzoek is uitgevoerd onder 668 mannen en vrouwen in Nederland in de leeftijd 20 t/m 49 jaar, afkomstig uit het inVotes panel van onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties.

Meer Research

Hoe bereik je de health-bewuste consument?

Hoe bereik je Generatie Z?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld