Tv-zenders binden kijkers ook offscreen via social media

TV-zenders binden kijkers ook offscreen via social media 

Het nieuwe internationale onderzoek When Networks Network: TV Gets Social van Viacom benadrukt de wisselwerking tussen TV en social media. In deze internationale studie zijn socialmedia-dagboeken bijgehouden en online communities gemonitord. Tevens is een online survey uitgevoerd onder meer dan 5000 Viacom-kijkers in de leeftijd van 13 tot en met 49 jaar uit de VS, Engeland, Duitsland, Brazilië en Rusland, die minimaal één keer per week gebruik maken van twee of meer socialmedia-platforms. Wereldwijd nemen televisiekijkers per week deel aan gemiddeld 10 TV-gerelateerde activiteiten op social media.

Het doel van dit onderzoek was niet alleen om te begrijpen wat voor het TV-publiek de belangrijkste drivers zijn voor socialmedia-activiteiten, maar ook om te zien hoe socialmedia-activiteiten hun kijkgedrag beïnvloedt.

Motivaties

1) Functioneel: Informatie boven alles: In alle landen waar Viacom het onderzoek heeft uitgevoerd, is functionaliteit de belangrijkste motivatie wanneer het gaat om tv-gerelateerd socialmedia-gebruik. Zo maakt 44% gebruik van social media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over hun favoriete TV-programma en zoekt 37% toegang tot exclusieve content. Dit maakt social media wereldwijd de hedendaagse versie van een tv-gids voor de jonge kijkers.

2) Community: De waarde van een Facebook Like; of een Twitter: Follower De tweede belangrijke reden voor TV-gerelateerde socialmedia-activiteiten is onderlinge communicatie binnen een community. Kijkers maken gebruik van social media om te laten zien waar zij zelf naar kijken (34%, personal branding), om een verbinding aan te gaan met hun favoriete TV-programma (28%) en om een connectie aan te gaan met andere fans (28%). Kijkers die een programma Liken of volgen op Twitter kijken ook meer dan gemiddeld naar het TV-programma (live, online of een herhaling) en zijn meer betrokken bij de digitale omgeving van het TV-programma en de zender.

3) Fun: Meedoen aan prijsvragen en sociale tv-games: Andere belangrijke redenen voor socialmedia-activiteiten rondom televisie zijn prijsvragen (24%) of het spelen van spelletjes (25% games, 24% polls). Meer dan 30% van de onderzoeksgroep speelt wekelijks TV-gerelateerde socialmedia-games. Deze games zijn daarmee een belangrijke manier om kijkers het hele jaar door te verbinden met een programma of zender.

Promotie via social media

Wanneer het gaat om het ontdekken van een nieuw TV-programma, laat het onderzoek zien dat social media (39%) een prominente plaats inneemt, na tv-promo’s (54%) en mond-tot-mond reclame (50%). Het ontdekken van een programma via social media heeft bovendien een unieke en positieve invloed op tv-kijken: 70% is geneigd om een tv-première te gaan bekijken wanneer de show is ontdekt via social media, versus 48% wanneer de show ergens anders is ontdekt.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Mail naar maartje.kreek@branddeli.nl.

Meer Research

Hoe bereik je de health-bewuste consument?

Hoe bereik je Generatie Z?

Moderne vaders: vaderschap in een veranderende wereld